U bevindt zich hier

Vennootschappen

Vennootschappen hebben diverse plichten die voortvloeien uit de Belgische wet- en regelgeving.
Hieronder een overzicht van de belangrijkste fiscale aspecten voor uw vennootschap in België, waarin wij u graag begeleiden als boekhouder en fiscaal adviseur:

Vennootschapswetgeving

Ook een vennootschap moet voldoen aan de haar opgelegde wetten en verplichtingen. Aansprakelijkheden komen soms uit een onverwachte hoek, waarbij het uitermate belangrijk is dat u als bestuurder inzicht verwerft in deze materie. Wij helpen u door het vennootschapsrecht waar nodig toe te lichten, alsook door u bij te staan in jaarlijkse verslaggeving en formaliteiten rond o.a. het UBO-register.

Boekhouding

Vennootschappen moeten een nauwkeurige boekhouding bijhouden volgens de Belgische boekhoudstandaarden. Er zijn specifieke vereisten voor het bijhouden van boekhoudkundige gegevens, welke binnenkort uitgebreid worden met de verplichte e-invoicing. Wij bieden u de nodige begeleiding voor de keuzes binnen dit nieuw digitaal proces.

Jaarrekening

Vennootschappen moeten jaarlijks een jaarrekening opstellen en indienen bij de Nationale Bank van België. De inhoud en de detaillering van de jaarrekening variëren naargelang de grootte van de vennootschap. Vanzelfsprekend bieden wij graag onze ondersteuning hiervoor aan, gezien dit nauw aansluit met onze boekhoudkundige diensten.

Waregem boekhouder accountant helder advies vennootschap consultancy


Vennootschapsbelasting

Vennootschappen dienen steeds tijdig een aangifte te doen voor de vennootschapsbelasting. Wij helpen u bij het halen van de nodige deadlines en het voldoen aan de formaliteiten rond deze materie. Tegenwoordig is het ook ten zeerste aan te raden om de vennootschapsbelasting vooraf te betalen. Zo vermijdt u een aanzienlijke vermeerdering. Gezien wij de boekhouding steeds up-to-date houden, kunnen wij u tijdig de nodige inlichtingen bezorgen.

Btw-wetgeving

Ook hierin staan wij u graag bij om te voldoen aan de diverse btw-regelgevingen, zoals onder andere advies rond de nodige factuurvermeldingen bij verlaagde tarieven, de toepassing van btw-vrijstellingen, de diverse btw-aspecten in de bouwsector alsook bij het beheer van onroerend patrimonium e.d., rekening houdend met de meest recente publicaties.

Sociale Zekerheid

Gezien de specifieke materie is het raadzaam dat uw vennootschap zich wendt tot een sociaal bureau voor zowel de sociale bijdragen van uw werknemers en het geldende arbeidsrecht. Wij kunnen u evenwel steeds bijstaan bij de fiscale aspecten, loonkostberekeningen en optimalisaties.

Wetgeving btw vennootschap rsz