U bevindt zich hier
Verplichte gestructureerde elektronische facturatie vanaf 2026

Elektronische facturatie vanaf 2026

Wat is een gestructureerde elektronische factuur?
 
Al meer dan tien jaar mogen bedrijven elektronische facturen uitreiken en ontvangen in verschillende vormen, zolang de ontvanger ermee instemt en de factuur de herkomst, inhoud en leesbaarheid garandeert. Vaak wordt hiervoor dus een eenvoudige pdf-factuur via e-mail gebruikt.
 
Vanaf 1 januari 2026 worden gestructureerde elektronische facturen verplicht tussen btw-plichtigen. Dit betekent de verzending van een gestructureerde elektronische factuur, welke iets anders is dan een pdf-factuur via e-mail.

In België is er al een paar jaar een verplichting voor elektronische facturatie in overheidsopdrachten (B2G). Deze facturen moeten worden verzonden via het PEPPOL-netwerk (Pan-European Public Procurement Online) en voldoen aan de Europese norm voor elektronische facturatie in een gestructureerd formaat (Peppol-BIS). Vanaf maart 2024 geldt dit voor opdrachten boven de 3.000 EUR. 

Verplichting

Het is belangrijk om te weten dat de verplichting vanaf 2026 geldt voor de facturatie aan alle btw-plichtigen die hun btw-nummer moeten meedelen voor een transactie binnen België. Dit is voor alle lokale belastbare handelingen op Belgisch grondgebied waarop Belgische BTW verschuldigd is.

Als u verkoopt aan een onderneming die volledig is vrijgesteld van BTW (artikel 44 BTW Wetboek) of aan een belastingplichtige, enkel gevestigd in een andere EU-lidstaat, geldt de verplichting nog niet. Maar als u bijvoorbeeld goederen verkoopt aan de Belgische vestiging van een buitenlandse onderneming, die zijn Belgisch BTW nummer meedeelt, is de verplichting van toepassing en zal u een gestructureerde elektronische factuur moeten versturen.

Wat betekent dit voor uw bedrijf?

De invoering van verplichte elektronische facturatie kan leiden tot aanzienlijke besparingen door lagere kosten voor drukwerk en briefwisseling. Aan de andere kant zullen er investeringen nodig zijn om te voldoen aan de nieuwe eisen; zoals het aanpassen van interne systemen en de omschakeling, alsook opleiding, van elke betrokken persoon.

Om kleine en middelgrote ondernemingen te helpen bij hun IT-omschakeling zijn er fiscale maatregelen die een tijdelijke verhoogde kostenaftrek van +20% bieden voor deze kosten. Dit komt neer op een belastingbesparing van 4% - 5% op de aankoopprijs.

De investeringen in digitalisatie (software en hardware) hebben een investeringsaftrek van 20,50% voor aanslagjaar 2024 (boekjaren die afsluiten t.e.m. 30.12.2024). Boekjaren die afsluiten vanaf 31.12.2024 moeten het stellen met een investeringsaftrek van 15,50% waarbij investeringen vanaf 1 januari 2025 dan weer kunnen genieten van 20% aftrek.

https://www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/subsidiedatabank/investeringsaftrek#digitale-investeringen-