U bevindt zich hier
Personenbelasting aanslagjaar 2024 inkomsten 2023

Personenbelasting inkomstenjaar 2023

Opnieuw splitst de fiscus voor aanslagjaar 2024 (inkomsten 2023) de aangifte op volgens type voor het bepalen van de indieningstermijn. Eenvoudige aangiften hebben een beperkte termijn om op te stellen en in te dienen, terwijl complexe aangiften uitstel hebben tot 16 oktober 2024. 
 
Heel wat (kleinere) aanpassingen aan de codes komen naar voren gezien o.a. de koopkrachtpremie, uitdoofregeling auteursrechten, langzame uitdoving verhoogde Vlaamse woonbonus, relance-overuren voor bedrijfsleiders e.d.. Kort samengevat volgende belangrijke bemerking:

Indieningstermijnen voor aanslagjaar 2024, inkomsten 2023

A) Eenvoudige aangifte

  • Papieren aangifte: uiterlijk 30 juni 2024
  • Aangifte via MyMinfin (Tax-on-web): uiterlijk 15 juli 2024 (zowel voor burgers als mandatarissen)
    Update: Er werd uitstel verleend tot vrijdag 19 juli 2024 (Bron: FOD FInancien)

B) Complexe aangifte

  • Papieren aangifte: uiterlijk 30 juni 2024
  • Aangifte via MyMinfin (Tax-on-web): uiterlijk 16 oktober 2024 (zowel voor burgers als mandatarissen)
     

Wie de complexe aangifte vóór 1 september 2024 indient, kan zoals vorig jaar profiteren van een snellere terugbetaling of uitgestelde betaling van belastingen.

C) Termijnen voor het wijzigen van het voorstel van vereenvoudigde aangifte

  • Via papieren antwoordformulier: uiterlijk 30 juni 2024
  • Via MyMinfin (Tax-on-web): uiterlijk 15 juli 2024 (zowel voor burgers als mandatarissen)

Enkel indien het voorstel van vereenvoudigde aangifte moet worden aangepast met:

  • Winsten en/of baten
  • Bezoldigingen van bedrijfsleiders
  • Bezoldigingen van meewerkende echtgenoot
  • Buitenlandse beroepsinkomsten

Dan kan de belastingplichtige of de mandataris alsnog uiterlijk op 15 juli 2024 een verlenging van de termijn aanvragen. In dat geval moet de aangifte via MyMinfin (Tax-on-web) uiterlijk op 16 oktober 2024 worden ingediend gezien deze door bovenstaande punten als complexe aangifte wordt beschouwd.

Personenbelasting aanslagjaar 2024 – Enkele Nieuwigheden

Aangifte kosten huur als beroepskost

Concreet betekent dit indien u als eenmanszaak een onroerend goed huurt, en die huur- en gerelateerde kosten geheel of gedeeltelijk als beroepskosten wil aftrekken, verplicht bent om bij uw belastingaangifte een bijlage te voegen met extra informatie. Deze informatie omvat:

  • Gegevens van de verhuurder: naam, voornaam, volledig adres, en rijksregisternummer of KBO-nummer voor bedrijven
  • Het adres van het gehuurde onroerend goed
  • Het bedrag van de huur, zijnde zowel de huurprijs als andere voordelen zoals de door de huurder betaalde onroerende voorheffing
  • Aanvullend het deel van de huur die u als beroepskost aftrekt

Deze bijlage is verplicht, behalve als de huur vermeld wordt op een factuur.
Het is belangrijk om te weten dat huurkosten niet kunnen worden afgetrokken als het gaat om een onroerend goed dat geregistreerd staat voor particulier gebruik. 

Ter info - Bij gemengd gebruik kunt u twee afzonderlijke huurcontracten opstellen: 

  • Huurcontract voor deel huisvesting; de registratie hiervan is verplicht, maar ook gratis. 
  • Apart deel voor beroepsdoeleinden; welke onderworpen is aan 0,2% registratierechten op de huurinkomsten, met een minimum van 50 EUR

Ook wie geen huur als beroepskosten aftrekt maar een vergoeding voor vruchtgebruik, opstal of erfpacht betaalt, moet de bijlage indienen. In dit geval moet ook het bedrag van de jaarlijkse afschrijvingen op het vruchtgebruik in de bijlage worden opgenomen.

Dergelijke aangifteverplichting maakt het mogelijk om in de toekomst doelgerichte controles te verrichten op uw huurinkomsten als verhuurder. Beroepsmatige verhuur wordt normaal zwaarder belast in de personenbelasting gezien de werkelijk betaalde bedragen in rekening worden gebracht.